Sestava reproduktorů v konfiguraci 5.1, složená z NS-555, NS-333, NS-C 444 a subwoofer NS-SW050.ZBOŽÍ DOSTUPNÉ V OMEZENÉM MNOŽSTVÍ SKLADEM
Barevné provedení Piano Black
Spojit atraktivní design se zvukovými kvalitami, navíc za docela přijatelnou cenu, to není u reproduktorových soustav pro domácí kino zrovna obvyklé. S nesnadným zadáním se poměřila Yamaha: výsledek představuje nová řada EF – Elliptical Form (NS-777, NS-555, NS-C444 a NS-333)
Reproduktorové soustavy Yamaha zaujmou natolik výraznou povrchovou úpravou, že ji opravdu nelze přehlédnout. Černý klavírní lak, který byl po řadu let trumfovým esem filigránských reprobedýnek z firemních mikrosystémů PianoCraft, najdete u každého modelu pro zvukové uspořádání 5.0 z řady EF včetně těch nejrobustnějších. S lakem ovšem kromě exkluzivního vzhledu získává ozvučnice rovněž na tuhosti, což samozřejmě ve společnosti, jejíž sesterská divize vyrábí už dlouho vyhlášená koncertní křídla, dobře vědí. Mimo jiné také proto mohli konstruktéři prostorový zvuk u sady reproduktorových soustav „opřít“ o přední sloupky (NS-555), či přímo sloupy (NS-777), na jejichž vnitřním objemu nijak výrazněji nešetřili. Ozvučnice jsou bassreflexové, stejně jako u surroundových regálovek, takže jejich kmitočtová charakteristika sahá dostatečně hluboko, aby bylo možné oželet jindy většinou nezbytný subwoofer. Kvůli avizovanému „přirozenému zvuku“ využívá řada EF jeden z prvků referenční firemní řady reproduktorových soustav HX: mělký zvukovod ze stříbřitého plastu (u referenční řady HX používá Yamaha hořčík), který v okolí vysokotónového – a u předních soustav i středobasového – měniče optimalizuje vyzařovací charakteristiku v horizontální i vertikální rovině pro potřeby domácího kina tak, že mění poměr přímých a odražených zvukových vln.
Technologické finesy pokračují
Pár basových reproduktorů o průměru dvacet centimetrů u předních sloupů (respektive šestnáct centimetrů u předních sloupků) a středobasové měniče o průměru třináct centimetrů u centru, který má v „popisu práce“ přenášet náročné frekvenční pásmo mluveného slova, využívají zdokonalených kuželových membrán ze slídy sycené polymerem (PMD). Tímto polymerem je polymethyl -penten, materiál s nízkou měrnou hmotností, díky němuž má membrána rychlejší reakční odezvu. Pokud potřebujete interiér „rozsvítit“ sejmutím černých ochranných mřížek, nahrávají vám u všech (středo)basových měničů nad kmitacími cívkami ještě soustředné protiprachové krytky. Vysokotónové reproduktory s hliníkovým vrchlíkem o průměru dva a půl centimetru odrážejí nároky moderních digitálních formátů a podle výrobce jejich schopnosti sahají až ke „stratosférické“ hranici sta kilohertzů. Staré přísloví říká, že „co oko nevidí, srdce nebolí“. Určitě také proto, že uši to mají prostě jinak, vsadili u Yamahy na vodiče renomované značky Monster Cable, jimiž propojili měniče a reproduktorové výhybky.
Terminály pro připojení kabelů jsou samozřejmě šroubovací, se zátkami, které naznačují, že si svorky poradí rovněž s oblíbenými banánky, které však evropské normy na milost neberou. Z hlediska možných audiofilských nároků je u předních sloupů pamatováno na možnost bi-wiringového připojení; ohledy však přední reproduktorové soustavy berou i na ty uživatele, kteří si vystačí s běžnými reproduktorovými dvoulinkami, protože kvůli co možná nejmenšímu přechodovému odporu jsou zlacené i zkratovací spojky terminálů.
Nic není (jenom) na efekt
Boční stěny ozvučnice – jak ostatně napovídá i kryptogram celé řady EF – jsou elipticky vypouklé. To je nejen efektní, ale minimalizují tak vznik stojatého vlnění uvnitř soustavy. Při instalaci reprosoustav do interiéru musíte pamatovat na dostatečný odstup od stěn. To kvůli bassreflexovému nátrubku, který ústí na zadní stěně skříně kousek nad základnou soustavy. K předním sloup(k)ům výrobce dodává čtyři ploché „stabilizační nožky“, které po instalaci rozšíří o několik centimetrů bázi jejich základny. Zda do první linie zvolíte reproduktorové sloupky, či sloupy, není ani tolik o ceně, jako o osobním gustu i velikosti pokoje, ve kterém domácí kino budujete. Menším NS-555 v nejhlubších oktávách doslova pár hertzů chybí. Větší soustavy NS-777 si navíc z hlediska identické citlivosti optimálně rozumí s centrem, ale o pár centimetrů přerůstají uši sedících posluchačů, vlastně diváků. Volba to není jednoduchá, ovšem jde o jemné nuance a nezapomínejte, že vzhledem k poměru výkon/cena nemůžete udělat chybu ani v jednom případě. A co dodat závěrem? Mezi nejrůznějšími užitečnými radami výrobce jsem postrádal snad pouze jedinou. Aby si soustavy svůj výjimečný vzhled dlouho udržely, vyplatí se investovat do jemné jelenice na údržbu jejich povrchu.
NS-555
Určení hlavní, satelitní
Počet pásem 3
Ozvučnice Basreflex
Počet reproduktorů 4
Kmitočtový rozsah od 35 Hz
Kmitoštový rozsah do 35000 Hz
Zatížitelnost jmenovitá 100 W
Zatížitelnost maximální 250 W
Citlivost 88
Bi-wiring Ano
Svorky Šroubovací
Magnetické stínění Ano
Povrchová úprava Lak klavírní
Hmotnost 20 kg
Šířka 222 mm
Výška 980 mm
Hloubka 345 mm
Barva Černá
Provedení sloupové
NS-333
Určení hlavní, satelitní
Počet pásem 2
Ozvučnice Basreflex
Počet reproduktorů 2
Kmitočtový rozsah od 60 Hz
Kmitoštový rozsah do 35000 Hz
Zatížitelnost jmenovitá 60 W
Zatížitelnost maximální 150 W
Citlivost 87
Svorky Šroubovací
Magnetické stínění
Povrchová úprava Lak klavírní
Hmotnost 5.5 kg
Šířka 200 mm
Výška 320 mm
Hloubka 213 mm
Barva Černá
Provedení regálové
NS-C 444
Počet pásem 2
Ozvučnice Basreflex
Počet reproduktorů 3
Kmitočtový rozsah od 55 Hz
Kmitoštový rozsah do 35000 Hz
Zatížitelnost jmenovitá 100 W
Zatížitelnost maximální 250 W
Citlivost 89
Svorky Šroubovací pozlacené
Magnetické stínění Ano
Povrchová úprava Lak klavírní
Hmotnost 7.3 kg
Šířka 514 mm
Výška 190 mm
Hloubka 213 mm
Barva Černá
Provedení regálové
YST-SW 015
QD Bass
Advanced YST 70 W 16 cm reproduktor 30-200 Hz magneticky stíněný připojení z linkového nebo reproduktorového výstupu
MDF skříňka automatické vypínání